Luovuudesta liiketoimintaa 12.1.–1.6.2023!
Haluatko tietää miten taide- ja kulttuurialalla voi tehdä kannattavaa liiketoimintaa?
Miten tuotteistetaan omaa luovaa osaamista, miten se hinnoitellaan, myydään ja markkinoidaan. Turun kaupungin kulttuurin kärkihanke yhdessä Okulaari-hankkeen kanssa tarjoaa maksutonta liiketoiminnan koulutusta räätälöitynä luoville aloille keväällä 2023.
Koulutusten ideana on tarjota valmennusta ja uusia ajatuksia kentällä havaittuihin luoville aloille tyypillisiin ongelmiin. Perehdymme muun muassa oman osaamisen tuotteistamiseen, hinnoitteluun, myyntiin ja markkinointiin sekä yrittämisen peruskysymyksiin aina yritysmuodoista sopimuksiin ja tekijänoikeuksiin. Kouluttajina toimivat Humakin ja Turun AMK:n Taideakatemian ammattitaitoiset lehtorit apunaan alan huippupuhujat ja mielenkiintoiset case-esimerkit.
Koulutukset on suunnattu kaikille luovan alan ammattilaisille ja opiskelijoille, jotka haluavat kehittää omaa toimintaansa. Osallistujilla voi olla omia ideoita tai yritys, joita voidaan kehittää koulutuksen aikana. Koulutusten aikana voidaan myös työstää uusia yhteisiä ideoita. Idean tai yrityksen olemassaolo ei ole edellytys koulutuksiin osallistumiseen.
Koulutukset toteutetaan vaihtuvissa Turun kaupungin kulttuurilaitoksissa sekä yksityisissä kulttuuritiloissa keväällä 2023. Koulutuksia on yhteensä 10kpl aina torstaisin klo 9–12 ja niistä voi valita itselleen sopivimmat.
12.1. IDEAMYRSKY
klo 9–12 SparkUp, Tykistökatu 4
Ensimmäisellä koulutuskerralla syvennymme työpajassa ideointiin sekä yhteistyön mahdollisuuksiin. Case-esimerkkinä Yrittäjän PT, jossa kolme yksinyrittäjää on yhdistänyt voimansa PK-yrittäjien hyvinvoinnin ja liiketoiminnan kehittämiseksi. https://yrittajanpt.fi/
26.1. IDEASTA TUOTTEEKSI
klo 9–12 Turun linna, Brygman-sali, Linnankatu 80.
Palvelujen ideointi ja tuotteistaminen: konkreettinen palvelujen testaaminen, kehittäminen ja tuotteistaminen. CASE esimerkki ja työpaja.
Käyttäjälähtöisen tuotteistamisen ja palvelumuotoilun saloihin meidät opastaa Johanna Liipola Muotomyrkystä https://www.muotomyrsky.com/
Erittäin mielenkiintoisena case-esimerkkinä omasta toiminnastaan ja tuotteistamisesta kertovat Saana & Olli www.saanajaolli.com
9.2. OVI AUKI MARKKINOILLE
klo 9–11.30 Turun kaupunginkirjasto, Studio, Linnankatu 2
Tuntuuko, että hukut digikanaviin ja loputtomaan sisällöntuotantoon markkinoinnissa? Onko vaikea aloittaa viestintää? Koulutuksessa annetaan malleja oikean viestin, oikean kanavan sekä oikean vaiheen tunnistamiseen sekä työkaluja oman työn suunnitelmalliseen kehittämiseen.
Case-esimerkkinä erityisesti luoville aloille kehitetty myynti- ja markkinointialusta Gigle. Inkeri Borgman esittelee Gigle-työkalun tilausohjelmien tuotteistamisen ja myyntiiin omille verkkosivuillesi. https://gigle.shop/
16.2. HINNOITTELU
klo 9–12 Turun konserttitalo, Aninkaistenkatu 9
Mistä luovan työn hinta muodostuu? Kustannus-, markkina- ja arvoperusteinen hinnoittelu, tunti-, päivä-, urakkaveloitus, taustatyön hinnoittelu, osallistujaperusteinen hinnoittelu? Hinnoittelutyöpaja oman mallin valitsemiseksi?
9.3. MYYNTI JA ASIAKASHANKINTA
klo 9–12 Taidehalli, Vanha Suurtori 5
Mistä myyntiä? Mistä asiakkaita? Luovien alojen yritysten suurin kompastuskivi.
Myyntityöstä kertoo myynnin personal trainer Ari Holm https://myyntikoulutusturku.fi/
23.3. YKSIN VAI YHDESSÄ?
klo 9–12 Manilla, Vanha Viinatehdas, Itäinen Rantakatu 64b
Palvelujen tuottaminen verkostossa. Yhdessä tekemisen mahdollisuuksia sekä myös haasteita.
Case-esimerkkinä: urbaanin taiteen ja kulttuurin tukiyhdistys Freshcode ry https://freshcode.fi/
6.4. VAHVOJA YHDESSÄ,
klo 9–12 Taiteen talo, Nunnakatu 4
Lisensointia ja yllättävää yhteistyötä. Vieraanamme Heikki Laaninen sekä Pispala Clothing.
20.4. BRÄNDINRAKENNUS JA NEUVOTTELEMINEN TAIDE- JA KULTTUURIALALLA
klo 9–12 Brinkkalan talo, Maistraatin istuntosali, Vanha Suurtori 3
Minkä arvoinen palveluni on asiakkaalle? Millainen voi olla taidebrändi? Hinnan ja brändin yhteys, maksukykyiset kohderyhmät. Mistä sinun brändisi muodostuu ja millaisen mielikuvan annat muille?
Miten rahasta ja muista ehdoista kannattaa puhua? Miten välttää hankalan tyypin maine, mutta olla silti riittävän jämäkkä neuvottelija? Vieraana tekijänoikeusjuristi ja tietokirjailija, Lottaliina Pokkinen /Lehtinen Legal Oy
4.5. MINUSTAKO YRITTÄJÄ?
klo 9–12 Aboa Vetus, Factory, Itäinen Rantakatu 4-6
Yrittäjyyteen opastaminen: yhtiömuodot, verotus, yrittäjän vastuut, sopimukset, juridiikka.
1.6. SPARRAUS
klo 9–12 SparkUp, Tykistökatu 4
Okulaari-hankkeen järjestämä maksuton yritys- ja ideasparraus järjestetään SparkUpilla, Tykistökatu 4, Turku, torstaina 1.6. klo 9–12 välisenä aikana. Sparraussessiot ovat yhteissparrauksia ja yhden session kesto on noin parikymmentä minuuttia.
Okulaarin sparraussessio on jaettu kolmeen samaan aikaan tapahtuvaan teemapöytään, jotka ovat viestintä & markkinointi (Okulaarin Antti), talous & ideointi (Okulaarin Jani ja Markus) sekä
myynti, asiakashankinta, verkostot ja rahoitus (Turku Business Region / Teija Raninen, johtaja, Experience Turku).
Turku Business Region vastaa yritysneuvonnasta Turun alueella ja tässä onkin hyvä mahdollisuus keskustella tarvitsemastasi tuesta jatkossa kun Okulaari-hanke loppuu.Turku Business Region vastaa yritysneuvonnasta Turun alueella ja tässä onkin hyvä mahdollisuus keskustella tarvitsemastasi tuesta jatkossa kun Okulaari-hanke loppuu.
ILMOITTAUDU MUKAAN SPARRAUKSEEN
Koulutukset yhteistyössä:
Lisätietoja:
Niko Vähäsarja
Okulaari-hankkeen projektipäällikkö
niko.vahasarja@humak.fi
050 572 9360
Tilaisuuksiin pyydetään ilmoittautumaan etukäteen, jotta osaamme arvioida paljonko osallistujia on saapumassa paikalle kulloiseenkin tilaisuuteen.
Verkostoitumistilaisuuksiin voi saapua myös ilman ilmoittautumista ja ne ovat maksuttomia.